Kako odrediti vrijednost domene

9.7.2016

 

Znate li odrediti vrijednost domene? Vjerojatno je odgovor "ne", a čak i ako mislite da znate vjerojatno se varate. Ne brinite, rijetki znaju odrediti pravu vrijednost domene, uključujući i većinu domainera.

 

Određivanje vrijednosti domene nije nimalo lako i ne postoji univerzalna formula kojom se može odrediti vrijednost bilo koje domene. Međutim, postoji formula kojom se može odrediti približna vrijednost premium domene (koje su exact match keyword).

 

 

Što je premium domena?

 

Definitivno nije ono što mnogi nazivaju "premium domena". Ja svakodnevno dobivam na e-mail ponude za kupnju "premium domena", a te domene su najčešće nešto ovog tipa: hlq739.com, BestBusinessSolutionsWeb.com, BestServices4U.com i slično. To nema veze sa premium domenama. Na registrarima se također često može vidjeti da je neka domena označena kao "premium", ali ona najčešće nije niti blizu prave premium domene. Pa koje su onda premium domene? Prava premium domena je ona koja:

 

  • sadrži samo jednu riječ i nema dodatne znakove

  • je kratka

  • je stara

  • je upečatljiva i lako pamtljiva

  • se sastoji samo od svjetski poznate ključne riječi (keyworda)

  • sadrži samo ključnu riječ (keyword) koja ima velik exact monthly search

  • je SEO friendly

  • je lako čitljiva i za koju ne postoji dvojba kako se piše

  • je .com, .net ili .org

Postoje naravno iznimke i u njih bi prije svih spadale domene poput 25.com, BP.com, 2255.com, TCP.com itd. jer su te domene same po sebi vrijedne i rijetke iako ne zadovoljavaju sve kriterije navedene iznad. Postoji još iznimaka poput domena kao što je npr. SunGlasses.com. Ona nije jako kratka i sadrži dvije riječi, ali zadovoljava sve ostale kriterije koje mora imati premium domena. Pojavom novih gTLD ekstenzija pojavljuju se i nove vrste premium domena iako još uvijek traže svoju punu afirmaciju. Primjer jedne takve domene je recimo Stock.photo.

 

Prava premium domena koja zadovoljava baš sve navedene kriterije je recimo Gold.com.

 

 

Općenito appraisal

 

Automatski appraisal servisi su ništa drugo nego jedna velika glupost. Nekada debelo precijene domenu, a nekada je debelo podcijene. Uglavnom, nikako nisu pouzdani i uopće ih ne treba koristiti jer su besmisleni. Ja osobno nikada ne bih naručio niti manual appraisal gdje ipak čovjek (koji bi trebao biti stručan) radi analizu vrijednosti domene. Takva procjena vrijednosti bi ipak trebala biti približno točna, ali je često upitna stručnost onoga tko radi analizu. Mnoge kompanije koje u ponudi imaju manual appraisal zapošljavaju svakoga pa ne bi bilo nikakvo čudo da osoba koja radi manual appraisal zna vrlo malo o domenama, a još manje o SEO-u.

 

 

Razumijevanje značaja domene i poznavanje SEO-a

 

Kvalitetnu procjenu vrijednosti domene nemoguće je odraditi bez poznavanja SEO-a, cijena SEO usluga, ali i marketinga. Kakve veze ima cijena SEO usluga sa vrijednosti domene? Ima točno onoliko veze koliko koštaju SEO usluge! To je zbog toga što trošak potrebnih SEO usluga umanjuje vrijednost domene za taj iznos. Kakve veze ima marketing? Ima veze tako što je potrebno poznavati metode marketinga i marketinški utjecaj jer to povećava vrijednost domene. 

 

Mnogi ne znaju da je exact match domena jedan od glavnih SEO faktora. S ovime se sigurno mnogi neće složiti, ali to me niti najmanje ne opterećuje jer nemaju pojma. Jako dobro znam što govorim i napravio sam dovoljno detaljnih analiza da imam pravo to tvrditi. Uz to sam pročitao i mnogo stranih case studya reputabilnih autora koje su potvrdile to što govorim. Nekada je bilo dovoljno imati exact match domene da biste dobro rangirali na tražilici.

 

Za slučaj da nekome nije poznat termin, "exact match" znači egzaktno podudaranje, odnosno domena NekiPrimjer.com je exact match za "neki primjer" pretragu na tražilici. Ako je exact monthly search za "neki primjer" pretragu 5400 to znači da se mjesečno u Google 5400 puta upiše "neki primjer" i tada govorimo da NekiPrimjer.com ima exact monthly search od 5400 i da je ta domena exact match, odnosno EMD (Exact Match Domain). 

SEO je termin koji označava Search Engine Optimization, odnosno radnje potrebne za bolje rangiranje na tražilicama poput Google i drugih.

 

Dakle, nekada je bilo dovoljno imati exact match domene da biste dobro rangirali za taj termin. Prije nekoliko godina je Google napravio update svog algoritma i od tada je pala vrijednost exact match domena u ukupnom SEO-u. To je točno, ali niti približno u onom omjeru koji tvrdi Google i mnogi webmajstori i SEO "stručnjaci". Često se može čuti da domena više nije uopće bitna za SEO. Potpuna glupost izrečena iz usta neznalica! 

 

Nekada je exact match domena bila dovoljna da digne web stranicu bez gotovo ikakvog sadržaja i bez odrađenog SEO-a na sam vrh tražilica, bez obzira koliko je dobro konkurencija odradila SEO (izuzev EMD). Danas više nije dovoljna samo domena, ali uz odrađen ostatak bitnih SEO faktora exact match domena je OGROMAN plus za rangiranje. još jednom, ne ogroman nego OGROOOOMMAAAAANNN plus! Znači ako kupite domenu Job.com i želite biti prvi na Googleu za pretragu "job" to nećete moći ako samo napišete par rečenica teksta na svojoj web stranici i ne odradite ništa drugo bitno za SEO. Ali ako se posvetite SEO-u i postavite web pod Job.com, biti će potrebno nekoliko puta manje rada na SEO-u nego ako biste uzeli neku domenu koja nije exact match. 

 

Svaka domena može biti prva na Googleu za bilo koji termin, ali je potrebno puno više truda da se to postigne sa domenom koja nije exact match nego ako imate domenu koja jest exact match. Ako je konkurencija jaka to "puno više truda" može značiti i nekoliko godina konstantnog rada na SEO-u, ili ako plaćate to može značiti razliku od desetke tisuća pa čak i stotine tisuća dolara.

 

Exact match nije jedan mali SEO faktor, nego je jedan od najbitnijih SEO faktora i ima i dalje ogroman utjecaj na rangiranje. Točka. U nastavku ću to i dokazati na primjeru. Svugdje ćete čuti da je za SEO, odnosno za dobro rangiranje najbitniji kvalitetan sadržaj. Potpuno netočno! Iako takve izjave dolaze prvenstveno iz Googlea, one nisu točne. Google želi prikazati svoj algoritam savršenim, ali je on daleko od savršenstva kao i sve što nema prirodnu inteligenciju koja je još uvijek na višoj razini od umjetne (hvala Bogu). Uzmimo riječ "ada" kao primjer. To može biti žensko ime i može biti riječni otok. Recimo da neka Ada piše svoj blog i da sebe voli prikazivati u trećem licu pa često piše postove poput "Ada je danas doručkovala jaja i slaninu". S druge strane imamo recimo Mariju koja je fascinirana adom (riječnim otokom) na nekoj rijeci i posvetila je svoj blog tome. Obje su nazvale blog "Ada", ali djevojka po imenu Ada stalno ponavlja svoje ime u svojim postovima dok Marija opisuje adu (riječni otok) ali ne koristi previše tu riječ. Iako Google uzima u obzir semantiku pa bi i riječi poput "rijeka", "voda", "otok" i sl. trebale izlistati u pretrazi blog o riječnom otoku adi kada se radi o pretrazi za "ada" posve je sigurno da će Adin blog "Ada" biti bolje rangiran bez obzira što vas uopće ne zanima što je Ada jutros jela nego želite saznati nešto o adi (riječnom otoku). Toliko o Googleovom savršenstvu. Što se samog sadržaja tiče, puno je bolje pisati sadržaj za Google nego za korisnike. Neki će se opet zgroziti na ovu tvrdnju, a ja ću opet ponoviti da me nije briga i da pojma nemaju. Normalno da nećete tekst učiniti nečitkim tako što ćete u svakoj rečenici pisati ključnu riječ za koju želite rangirati, ali može se napisati vrlo čitljiv tekst koji je user friendly, a također i pisan za tražilice (Google i ostale). Puno je bolje staviti ključnu riječ u naslov i označiti je kao H1 tag nego to ne napraviti. Ako je ceteris paribus (sve ostalo potpuno jednako) ali jedan web ima ključnu riječ u naslovu i označena je kao H1 tag, a drugi nema, bolje će rangirati ovaj koji ima. Točka. To znači da itekako treba pisati sadržaj za tražilice ako vam je stalo da bolje rangirate. Idealno je da taj sadržaj bude također i user friendly. 

 

Znači tvrdnja da treba pisati sadržaj za korisnike umjesto za tražilice je laž. Ja tvrdim da treba pisati prvenstveno za tražilice, ali voditi računa o tome da bude lako čitljivo i korisnicima. Znači kombinacija, ali sa blagom prednosti tražilicama. Pošto iz Googlea lažu o tome, zašto ne bi lagali i o drugim stvarima. Tvrde da backlinkovi nisu presudni i da je bitniji sadržaj. Totalna laž. Bezvezan sadržaj koji govori o stolicama i koji sadrži svega 500 riječi će imati prednost kod rangiranja nad kvalitetnim sadržajem o stolicama koji sadrži 5000 riječi ako prvi web (nekvalitetan) ima 5000 backlinkova, a drugi web (kvalitetan) ima 50 backlinkova. Točka. To je činjenica i glupo je da je bilo tko pokuša pobiti jer će ispasti smiješan. Znači backlinkovi su bitniji od sadržaja. 

 

Da ne ulazim još dublje u SEO reći ću da su za rangiranje najbitniji meta tagovi, sadržaj, backlinkovi i exact match domena, s tim da je bitnije da je sadržaj pisan za tražilice nego za korisnike (sve dok je zanimljiv i čitljiv i dok se ne pretjeruje sa keyword density). Dalje, backlinkovi su bitniji od sadržaja sve dok je taj sadržaj koliko toliko prolazan. Znači 5000 backlinkova možda i neće pomoći u rangiranju weba koji ima 3 rečenice i niti jednom ne spominje ključnu riječ za koju se želi rangirati (iako me ne bi čudilo čak i da pomognu), ali će sigurno utjecati da web sa 50 rečenica koje spominju ključnu riječ za koju se želi rangirati bude bolje rangiran od weba koji ima 500 takvih rečenica (dakle bolji sadržaj), ali samo 50 backlinkova. Ja iz toga zaključujem da su backlinkovi jači SEO faktor od sadržaja. 

 

Ajmo sada na domenu i konkretan primjer. Exact match domena je OGROOOOMMNNAAAA prednost za rangiranje. Uzet ću kao primjer dva domaća weba. Jedan je Oglasnik, a drugi je Njuškalo. Malo ću analizirati neke od bitnih SEO faktora. Ova dva weba su usporediva jer su oba online oglasnici sa vrlo sličnom kvalitetom sadržaja. Oglasnik je pod domenom Oglasnik.hr dok je Njuškalo pod domenom Njuškalo.hr U nastavku slijedi SEO analiza domena i webova (podaci na dan 09.07.2016.). 

 

Oglasnik.hr:

 

Page Rank: 5/10

DA: 44/100

PA: 44/100

Backlinks: 67220 (.edu 0, .gov 28)

Referring domains: 606

TF: 44/100

CF: 32/100

Global Alexa Rank: 101297 (što manje to bolje)

Bounce rate: 26,50% (što manje to bolje)

Pregled stranica: 9,2

Zadržavanje na webu: 7:25

Meta tags: sadrži keyword "oglasnik" u naslovu i u opisu

 

 

Njuskalo.hr:

 

Page Rank: 6/10

DA: 31/100

PA: 29/100

Backlinks: 779108 (.edu 9, .gov 13)

Referring domains: 3058

TF: 31/100

CF: 43/100

Global Alexa Rank: 4774 (što manje to bolje)

Bounce rate: 19,30% (što manje to bolje)

Pregled stranica: 16,4

Zadržavanje na webu: 14,37

Meta tags: sadrži keyword "oglasnik" u naslovu i opisu

 

 

Sadržaj obaju webova je vrlo usporediv. Njuskalo.hr je punooo posjećeniji od Oglasnik.hr te bi to trebalo dizati SEO vrijednost. Bounce rate je niži za Njuskalo.hr, a pregledi stranica i prosječno zadržavanje su viši. To bi također trebalo dizati SEO vrijednost. Backlinkovi, koji su dokazano jedan od najbitnijih SEO faktora, su debelo na strani Njuškala. Ima ih 11,59 puta više nego Oglasnik, te također ima 5 puta više referring domains (što je također vrlo bitno). DA, PA, CF i TF su vrlo slični kod obaju webova, kao i meta tags. 

 

Sada otvorite private search na svom browseru (za Mozilla Firefox istovremeno pritisnite lijevi ctrl i shift + slovo "p") kako ne biste imali podešenu pretragu baziranu na ranijim posjetama. Otvorite Google i upišite "oglasnik" u pretragu. Vidjeti ćete (ako ste u Hrvatskoj) da je Oglasnik.hr prvi rezultat!!! Kako? Svi bitni SEO faktori su na strani Njuskalo.hr, a jedan od najbitnijih (backlinkovi) je debelo na strani Njuskalo.hr. Ima ih 779108 naspram 67220 od Oglasnik.hr. Eh, ali Njuskalo.hr nema exact match domenu! Ovo je čisti dokaz da je exact match domena i dalje jedan od najbitnijih SEO faktora i da itekako utječe na rangiranje. Napravio sam puno sličnih analiza usporedivih webova i u 100% slučajeva se dokazalo da EMD ima veliku prednost!

 

Da Oglasnik.hr ima slab sadržaj onda bi Njuskalo.hr ipak bio ispred, ali u ovakvom slučaju kada je sadržaj obaju webova vrlo slične kvalitete Oglasnik.hr je u prednosti bez obzira što je Njuskalo.hr po svim bitnim SEO faktorima ispred Oglasnik.hr, a ima i neusporedivo više backlinkova koji su jedan od najbitijih SEO faktora. 

 

Kome ovo nije dovoljan dokaz da je EMD itekako bitan neka mi se javi i ostavi broj da mu se javim kada ću s društvom trebati neku dvorsku ludu da se malo smijemo. Šalim se, ali vjerujem da su ovo više nego dovoljni argumenti da se shvati koliko je i danas bitno za SEO imati EMD.

 

Još nešto, obratite pažnju na domenu dok ste još na Google pretrazi. Kod Oglasnik.hr je dio "oglasnik" boldan što je još jedan dokaz da Google itekako mari kako glasi domena. Radio sam slične analize za mnoge druge domene pod kojima su bili usporedivi webovi i gdje je jedna domena bila exact match, dok je druga samo sadržavala ključnu riječ iz pretrage, ali je imala i dodatne riječi ili znakove. Pravi exact match je uvijek bio u prednosti!

 

Ako netko misli da nije strašno što je Njuskalo.hr drugi taj se vara. Prva pozicija na tražilici dobiva oko 32% posjete od ukupnog broja pretrage dok druga pozicija dobiva samo oko 20%. Dakle razlika nije zanemariva. Njuškalo je popularniji i ima veću posjetu zato što su uložili ogromne novce u marketing, ali što se tiče SEO-a kaskaju za Oglasnikom bez obzira na sav uloženi novac i trud. I dalje ima ljudi koji trebaju oglasnik i svejedno im je da li je to Njuškalo, Oglasnik ili riječka Burza. Mnoge case studye su dokazale da će većina ljudi kliknuti na exact match od svoje pretrage nego na nešto drugo. Sigurno još uvijek ima ljudi koji nisu nikad čuli za NJuškalo i ne znaju što je to. Kad oni naiđu u pretrazi na Oglasnik.hr i Njuškalo.hr bez ikakve dvojbe će kliknuti na Oglasnik.hr jer su tražili upravo "oglasnik" i u rezultatima dobili upravo ono što su tražili. Zašto bi onda kliknuli na išta drugo ako su pri zdravoj pameti? Ako ja u kafiću naručim pivo i konobar na tacni donese pivo i colu jer je zaboravio što sam naručio ja ću uzeti pivo (iako volim i colu) jer sam upravo pivo i naručio. Da je Oglasnik.hr slučajno i drugi u pretrazi, a Njuskalo.hr prvi, prosječan korisnik koji je tražio "oglasnik" i nije čuo za Njuškalo bi opet prije kliknuo na Oglasnik.hr nego na Njuškalo.hr. To je još jedna velika prednost exact match domena. Postoji još puno drugih prednosti, ali spomenuti ću samo jednu da ne ulazim previše duboko. Onaj tko nije nikada prije čuo za Njuškalo će nakon što čuje prvi puta za 10 dana imati problema sjetiti se da li je bio Njuškalo, ili Pseto, ili Nosonja ili što već, dok ako čuje Oglasnik vrlo vjerojatno će se sjetiti da je bio Oglasnik. Danas svi (ili barem većina) znaju za Njuškalo, ali to je samo zbog izrazito agresivnog marketinga. I danas pamtim plakate sa psićem koji je "prva njuška u gradu". 

 

OK, sad je valjda jasno da je exact match ogromna prednost za SEO.

 

 

SEO, marketing i vrijednost domene

 

Dakle za kvalitetnu procjenu vrijednosti domene potrebno je prije svega znati da exact match domena značajno utječe na rangiranje i da je i dalje jedan od najbitnijih SEO faktora. Potrebno je i znati koliko treba platiti nekome gradnju kvalitetnih backlinkova (ne Indijcima sa Fiverra koji za $5 naprave 10000 backlinkova u 5 minuta i nanesu ogromnu štetu).

 

Uzet ću primjer svoje domene HonorarniPosao.net. Ja se ne trudim oko SEO-a za ovu web stranicu jer vjerovali ili ne, meni prodaja Domaining instrukcija nije glavni posao. Svatko može vidjeti da u ovom trenu HonorarniPosao.net ima samo cca 300 backlinkova. Recimo Moj-Posao.net ima skoro 300000 koji mi je konkurencija za "honorarni posao" search koji je mislim na prvom mjestu za tu pretragu. Ja sam trenutno ipak na prvoj stranici (mislim 9. mjesto). Na prvoj stranici me drži sadržaj i exact match domena. Konkurencija je vrlo jaka i za rangirane se borim sa autoritativnim stranicama poput Moj-posao.net, Bika.net, Burza.com, Njuškalo.hr i Oglasnik.hr koje sve imaju sekciju "honorarni posao" i koje imaju tisuće backlinkova (koji su jako bitni). Ja sam ipak na prvoj stranici iako imam samo cca 300 backlinkova. 100% siguran sam da bih sa recimo 10000 backlinkova (možda i manje) došao na prvu poziciju. Moj-posao.net ima skoro 300000 backlinkova što bi i dalje bilo 290000 više od mene, ali on nema exact match domenu, a ja imam! Da poželim, u roku 2-3 mjeseca mogu biti na prvoj poziciji i veliki Moj-posao.net će mi gledati u leđa za pretragu "honorarni posao". Da to odlučim, gradnja 10000 kvalitetnih backlinkova bi me koštala ne više od 30000 kn jer znam da mogu naći one koji grade kvalitetne backlinkove za 2-3kn po backlinku. Oni koji su stručni i snalažljivi i koji se time već dugo bave mogu za 5-6 minuta kreirati jedan kvalitetan backlink. To znači da ih mogu napraviti desetak u sat vremena, odnosno dnevno stotinjak ako rade 5-6 sati dnevno. Ako netko misli da sam napisao premalu cijenu neka izračuna da bi to bilo 200-300 kn za 5 sati rada (od kuće) i neka se sjeti koliko je nezaposlenih u Hrvatskoj koji bi bili sretni raditi i 8 sati za 200 kn (gdje bi ih netko tlačio). Znači jedna osoba može napraviti cca 100 dnevno. To još uvijek nije veliki broj dnevno da se dobije kazna od Googlea. Bilo bi potrebno 100 dana za 10000 backlinkova, dakle nešto malo više od 3 mjeseca. To bih platio 20000-30000 kn (a možda i manje) i nakon toga je HonorarniPosao.net zacementiran na prvoj poziciji u tražilicama. Usput, Yahoo i Bing imaju drugačiji algoritam i tamo je exact match u još većoj prednosti (HonorarniPosao.net je tamo na prvoj poziciji za "honorarni posao" pretragu). Meni prva pozicija nije prioritet i ne vrijedi mi 20000-30000 kn pa niti ne razmišljam o tome. Da mi je prodaja Domaining instrukcija prioritet tada bih sigurno poradio na dohvaćanju prve pozicije sa ovom domenom i kupio bih još neke domene i sa njima napravio isto. Recimo izračunao bih koliko vrijedi Posao.com i ako bi bila cijena do te razine kupio bih je i nakon nekog vremena bio prvi za pretragu "posao" koja ima exact monthly search od cca 100000. U izračun vrijednosti domene bih naravno uračunao i investiciju potrebnu za kvalitetan SEO rad koji bi me doveo na prvu poziciju za "posao" pretragu. Iznos te investicije bi snizio cijenu domenu, ali postoje i drugi faktori koji je dižu pa bih morao sve skupa izračunati da dobijem fer cijenu. 

 

Recimo Posao.com je dovoljno kratka da stane na jumbo plakat. Zapravo neda mi se sad o tome jer je previše kompleksno, a još nisam došao ni do bazične formule za određivanje vrijednosti domene :)

 

Skraćeno, kratka domena je pogodna za mnogo više vrsta marketinga nego dugačka. SunGlasses.com je premium domena, ali ona će imati manju added marketing value (kako ja to zovem), odnosno manju dodatnu vrijednost koju donosi marketingu nego neka kraća domena poput recimo Gold.com. To je zbog toga što ako stavite Gold.com na jumbo plakat onda možete otisnuti ime domene velikim fontom i stati će u jedan red jumbo plakata, a font može biti zaista velik (SunGlasses.com vjerojatno ne bi stala u jedan red otisnuta jako velikim fontom). Domena otisnuta velikim fontom biti će vidljiva iz veće udaljenosti nego ona otisnuta manjim fontom. To znači da će isti jumbo plakat imati učinak na veći broj ljudi. Ako se domena otisnuta manjim fontom može iščitati sa 50 metara ona otisnuta većim fontom se može sa vjerojatno 100 metara. Ako je prometna lokacija 100 metara dalje i tamo prolazi recimo 15000 ljudi dnevno (automobilima, pješice, javnim prijevozom...) i ako uzmete da samo 10% njih primijeti jumbo plakat tada manjim fontom printa gubite 1500 pogleda dnevno na vaš plakat i domenu. Ako računamo da će samo 1% pogleda završiti posjetom na web stranicu tada je to 15 izgubljenih posjeta na web stranicu dnevno po plakatu. Ako u tom gradu imate samo 10 jumbo plakata gubite 150 posjeta dnevno. Ako imate marketing kampanju sa jumbo plakatima u 10 gradova gubite 1500 posjeta web stranici dnevno. Govorim o ozbiljnim premium businesses i pretpostavljam da se radi o SAD-u gdje je normalno imati kampanju u najmanje 10 gradova i više od 10 jumbo plakata po gradu. Znači duža domena može značiti gubitak 1500 posjeta dnevno. To na mjesečnom nivou iznosi 45000. Ako računamo da jedna takva posjeta vrijedi samo $0.01 (vrijedi realno i puno više jer je to posjeta direktno zainteresirane osobe koja je vidjela jumbo plakat, i došla doma pa otišla na vašu web stranicu) tada to znači da mjesečno gubite $450 added marketing value. Ja to tako zovem. Ozbiljne kampanje traju više mjeseci, ali recimo da traje samo 3 pa je to onda gubitak added marketing value u iznosu od $1350, i to se odnosi samo na jumbo plakate. Ajmo sada na LED displays koji su jako popularni u SADu. Ista stvar, kratka domena stane u jedan red (ako je to onaj display koji ide s desna na lijevo) pa je upečatljivija. Ako je to display na nekoj zgradi opet je bitna veličina fonta i za koje je udaljenosti vidljiva domena. Tu se opet gubi najmanje par tisuća dolara po kampanji ako je domena lošiju za takav tip marketinga. Superbowl oglasi uz teren, na displayu itd su još jedan primjer. I tako dalje. Onda, dobra domena daje kredibilitet biznisu. Da li biste prije kupili osiguranje online sa Insurance.com ili sa MarkSellsInsurance.com? Može i Mark dobro raditi, ali sigurno će gubiti dio klijenata koji neće imati povjerenje zbog loše domene. Taj gubitak ima svoj iznos i može iznositi tisuće dolara. Te tisuće dolara se mogu tretirati kao missed added marketing value (opet moj termin). Da ne idem dalje stat ću ovdje jer je vjerojatno jasno što želim reći. Ja imam svoje osobno mišljenje da dobra domena (kratka poput Gold.com) ima added value od barem 20% na bazičnu vrijednost domene (kasnije ću napisati više o bazičnoj vrijednosti domene). Duža domena ne osigurava added marketing value u potpunosti, ali može osiguravati dodatni kredibilitet (recimo SunGlasses) što opet pridonosi vrijednosti domene, ali u nešto manjem postotku nego kada je još i kratka domena. 

 

Ima faktora koji utječu i negativno na vrijednost domene. To je prije svega iznos potreban za osiguravanje prve pozicije na Googleu. Zato sam iznad toliko pisao o SEO-u. Ovaj iznos nije isti za svaku domenu i kod nekih može iznositi $1000, a kod nekih i $500000 USD. Treba dobro analizirati konkurenciju za ključnu riječ za koju želite rangirati i onda ćete moći odrediti koliki će biti trošak SEO-a. Najčešće je najveći trošak onaj potreban za gradnju kvalitetnih backlinkova. Ja volim računati da je potrebno platiti $0,4 po kvalitetnom backlinku. To možda nekome djeluje malo, ali znam da je moguće pronaći one koji će za taj iznos kreirati jedan kvalitetan backlink. Normalno da se za taj posao neće angažirati neka SEO agencija iz SAD-a, pa čak niti SEO agencija iz Hrvatske. Taj posao će jednako kvalitetno i znatno jeftinije odraditi neki freelancer (odnosno više njih) iz istoočne Europe gdje se može naći kvalitetne backlink makere koji su i kvalitetni i jeftini. Znači vjerujem da je ispravno računati $0,4 kao trošak jednog backlinka i ja tako računam. Ako je potrebno imati 30000 backlinkova (u mnogim slučajevima je to uz solidan sadržaj i exact match domenu sasvim dovoljno bez obzira na konkurenciju) tada će to koštati $12000 USD. 200 kvalitetnih SEO friendly članaka je sasvim dovoljno za kreiranje kvalitetnog sadržaja. Ja računam da se može dobiti jedan takav članak sa 400-500 riječi za $11. To je trošak od $2200 USD. Ajmo reći da želite da Vam netko izradi i website i da to platite $3000 USD. Za $3000 se može dobiti jako lijepi eCommerce web sa integriranim raznim metodama plaćanja, samo posao trebate dati nekom freelanceru umjesto pohlepnoj agenciji. Znači SEO trošak bi u ovakvom slučaju bio $17200 USD i to je iznos za koji bih ja spustio vrijednost domene kada bih radio procjenu vrijednosti za nju. 

 

 

Formula

 

Postoji općeprihvaćena formula koja služi za određivanje vrijednosti premium domene. Ona glasi A x B x C x D gdje je:

 

A = exact monthly search (broj mjesečnih pretraživanja keyworda)

B = CTR (broj posjeta koje dobiva prva pozicija na Googleu u odnosu na ukupan exact monthly search za taj keyword)

C = CPC value odnosno iznos koji se prosječno plaća na AdWords oglašavanju za svaki klik koji se dobije za taj određeni keyword

D = payoff period, odnosno vrijeme koje se uzima u obzir ne doslovno kao povrat nego kao period ostvarivanja prednosti (tako ja to tumačim)

 

Primjer: 

Domena je Something.com i exact monthly search za "something" je 150000, a CPC za taj keyword je $0,67 (ovo su izmišljeni podaci). Zna se da je CTR ("B" parametar") 32,5% i to je mnogo puta dokazano raznim studijama, a kao payoff period se najčešće uzima 12. Znači prema ovoj formuli domena Something.com vrijedi 150000 x 0.325 x 0,67 x 12 = $391950 USD.

 

To je formula koja ne vrijedi za svaku domenu nego se smatra da vrijedi samo za premium domene. Neki još dobiveni iznos uspoređuju sa prijavljenim prodajama sličnih domena i onda dolaze do neke srednje krajnje cijene. Ja se ne slažem s time jer je tržište još uvijek vrlo mlado i jako malo ljudi razumije stvarnu vrijednost dobre domene. Zbog toga se domene vrlo često prodaju ispod njihove realne vrijednosti. 

 

Kao što dionice imaju svoju nominalnu vrijednost tako i domene imaju svoju fer realnu cijenu. Dionice imaju nominalnu vrijednost ali se rijetko trguje po toj vrijednosti. Imaju i knjigovodstvenu vrijednost i često se ne trguje niti po toj vrijednosti. Suludo je prodati dionicu ispod BV (book value, odnosno knjigovodstvene vrijednosti), pa bi trebalo biti isto tako suludo prodati domenu ispod njene fer realne vrijednosti. Ta cijena je često različita od uobičajene tržišne vrijednosti i zato svi domaineri trebaju raditi na tome da se što više ljudi educira koliko su zapravo domene bitne. 

 

Ja koristim istu formulu, ali samo da bih dobio bazičnu vrijednost domene (basic domain value), ali nakon toga idem na dodatak računanja added marketing value od 20% (ako postoji) i na umanjivanje vrijednosti za iznos potreban za SEO da bi se došlo na prvu poziciju Googlea. Vjerujem da je to puno točnija metoda računanja vrijednosti domene. 

 

 

Basic domain value + added marketing value - SEO job cost = REAL FAIR DOMAIN VALUE

 

Ja to tako zovem i tako računam :) U tekstu iznad sam objasnio što to podrazumijeva i zašto smatram da je to bitno uračunati. Ako postoji, AMV (added marketing value) računam kao dodatak od 20% na basic domain value, a SEO trošak najčešće računam $0,4 po kvalitetnom backlinku, $11 po kvalitetnom SEO friendly članku od 400-500 riječi i $3000 USD za izradu weba (iako web često nije potreban jer već postoji).

 

Znači ja bih računao cijenu za Something.com (iz primjera gore sa istim fundamentima) slično, ali ipak uz neke izmjene. Moja formula glasi ovako (vrijedi za premium domene koje imaju added marketing value):

 

A x B x C x D x AMV - SEO job cost = Real Fair Domain Value

 

B je konstanta i iznosi 0,325 (32,5%)

D je konstanta i iznosi 12

AMV (Added Marketing Value) iznosi 1,2 (20%), ali ako je preduga onda smanjim na 1,1 (10%) ili na 1,15 (15%)

 

Stoga bih vrijednost za Something.com sa fundamentima navedenim u tekstu gore računao ovako:

 

150000 x 0,325 x 0,67 x 12 x 1,2 - $17200 = $453140 USD

 

(bazična vrijednost bi bila 150000 x 0,325 x 0,67 x 12 = $391950 USD)

 

Temeljeno na svemu ovome ja bih domenu Something.com procijenio na $4531400 USD i smatram da je to njena prava fer vrijednost. 

 

Nekada SEO job cost može biti i puno niži, ali i puno viši (recimo ako konkurencija ima milijune backlinkova). 

 

Ponavljam, ova formula vrijedi samo za prave premium domene koje imaju added marketing value, ali i koje su .com! Prava premium domena može biti i .net, ali onda se dodaje jedan faktor formuli :-) Za .net se smatra da vrijedi 10% vrijednosti .com. Ovo važi samo za prave premium .net domene i za neke commodity type domene i nikako se ne može shvatiti kao generalno pravilo. Ako se računa vrijednost prave premium .net domene u basic value se treba dodati "E" parametar koji iznosi 0,1 (10%). Tako bi vrijednost Something.net sa fundamentima iz primjera bila 150000 x 0,325 x 0,67 x 12 x 0,1 x 1,2 - $17200 = $29834 USD

 

Ovje se pokazuje koliko je zapravo moja formula konkretnija (baš sam umišljen) jer Something.com vrijedi $453140 USD i mnogi bi domaineri rekla da onda .net vrijedi $45314 USD (10% od .com vrijednosti), ali ja se ne slažem jer se SEO job cost treba oduzeti od bazične vrijednosti domene. 

 

Prije par godina svi su se iznenadili kada je domena GamesForGirls.com prodana za $500000 USD. To zapravo uopće ne bi trebalo čuditi jer je to jako blizu njene prave fer vrijednosti. Idemo računati:

 

A = 1220000

B = 0,325

C = $0,11

D = 12

 

1220000 x 0,325 x 0,11 x 12 = $523380 USD

 

Dakle prema prihvaćenoj formuli ta domena vrijedi $523380 USD, a prodana je za $500000 što je jako blizu onome što ja nazivam bazična vrijednost i što je opće prihvaćeno kao vrijednost premium domene. 

 

Ja bih ovdje još dodao AMV 10% (ne 20% jer nije kratka) i oduzeo bih cca $10000 (nisam analizirao SEO job cost nego napamet pišem) pa bih je ja procijenio na 1220000 x 0,325 x 0,11 x 12 x 1,1 - $10000 = $565718 USD

 

Dakle njena stvarna fer vrijednost je $565718 USD. 

 

Vidim da nije na prvoj poziciji Googlea, ali za to je kriv vlasnik. Ako pogledate SEO od konkurencije vidjet ćete da bi GamesForGirls.com za vrlo mali SEO job cost došla vrlo brzo na prvu poziciju, samo da vlasnik odluči to napraviti. Nisam detaljno gledao, ali čini mi se da bi investicija od $15000-$20000 bila sasvim dovoljna. Ako mene pitate, lud je što to ne napravi jer svaki mjesec propušta ogromnu potencijalnu zaradu. 

 

 

Zaključak

 

Na vrijednost domene utječe jako puno faktora i računanje vrijednosti domene je jedna prava mala znanost. Ova navedena formula se može koristiti za računanje vrijednosti premium domena (iako ne svih jer ima iznimaka). Kako je svaka domena unikatna tako je i način računanja vrijednosti skoro pa unikatan za svaku domenu. 

 

Zašto inzistiram na SEO job costu i na 0,325? Zato što je cilj doći na prvo mjesto Googlea i to košta, a 0,325 je 32,5% koliko dokazano iznosi CTR (Click Trough Rate) kada ste na prvoj poziciji. Ako se nekome čini da bi se navedenom formulom dobile previsoke vrijednoti datu ću jedan primjer.

 

Kompanija XY prodaje recimo olovke na veliko u paketima od recimo 1000 komada. Na svakom prodanom paketu ostvari čisti profit od recimo $10. Posluje pod domenom PencilsForSchoolKids.com. Recimo da je exact search za "pencils for school kids" 5400 mjesečno (napamet pišem jer je ovo samo primjer). To je odlična domena za tu pretragu, ali nije idealna za "pencils" pretragu. Recimo da "pencils" ima exact search od 550000 mjesečno i da je CPC za "pencils" na AdWordsu $0,16. Da, zaboravio sam ranije napisati da se u formuli množi sa CPC jer je to iznos koji se plaća na AdWordsu za jednu posjetu pa se taj iznos uzima kao vrijednost jedne posjete web stranici, a prva pozicija će osigurati posjetu od 32,5% ukupnog exact searcha. Nastavljam s pencils. Recimo i da konkurencija za prvu poziciju za pretragu "pencils" ima svaki po 100000 backlinkova i solidan sadržaj. Domena Pencils.com je zauzeta i nitko od konkurencije nije vlasnik, a dostupna je za kupnju po cijeni od recimo $50000 USD. Kompanija XY trenutno ostvaruje svu web posjetu od Googlea (Facebook i druge kanale neću brojati jer takvu posjetu može dobivati bilo koja domena, uz Google posjetu). Recimo da je kompanija XY prva na Googleu za "pencils for school kids" pretragu. Kako ta kompanija ima exact monthly search od 5400 to znači da će kompanija XY imati 1755 mjesečnih posjeta (32,5% od 5400). Ako imaju konverziju posjete u prodaju 1% znači da će prodati 17 paketa olovaka i zaraditi profit od $170 mjesečno (jer imaju $10 po paketu). Vlasnik kompanije XY razmišlja o kupnji domene Pencils.com i prebacivanja online poslovanja na tu domenu pa krene računati. 550000 exact monthly search donosi 178750 mjesečnih posjeta (32,5%) sa Googlea. Konverzija je 1% pa će to biti 1787 (1% od 178750 posjeta) prodaja mjesečno što donosi čisti profit od $17870 mjesečno ($10 po prodaji). Sada ide pogledati konkurenciju i odrediti SEO job cost da dođe na prvu poziciju Google pretrage za "pencils". Imaju prosječno 100000. backlinkova Ako bi on imao Pencils.com domenu njemu bi bilo sasvim dovoljno 20000. Recimo da želi i 200 SEO friendly tekstova za svoj novi web tako da bude siguran da će biti prvi. Kvalitetni backlinkovi će ga koštati $8000 USD (20000 x $0,4), a SEO friendly tekstovi od 400-500 riječi po tekstu ukupno $2200 USD (200 x $11). To je ukupno $10200 USD za SEO job i $50000 USD za domenu. Znači treba platiti jednokratno $60200 USD da bi počeo zarađivati $17870 USD mjesečno. Cijela investicija će mu se vratiti za manje od 4 mjeseca. Ali ima jedan problem :-) Vrlo vjerojatno će vlasnik Pencils.com tražiti više od $50000 za tu domenu. Recimo da traži $100000, da li još uvijek postoji netko tko misli da je to nerealno? :-) Prema mojem načini određivanja vrijednosti domena ova domena bi sa navedenim fundamentima vrijedila $401640 USD. To bi bila realna fer vrijednost ove domene, a čak i da je toliko plati, kompanija XY bi vratila cijelu investiciju za manje od 2 godine! Nakon toga bi joj ostalo vlasništvo nad premium domenom i njen biznis bi cvjetao (naravno samo ako dobro rade svoj posao). 

 

Eto to je vrijednost domena i objašnjenje kako funkcionira SEO i zašto je jako bitan kod određivanja vrijednosti domene. Ne mogu više tipkat. Mislio sam da će post biti puno kraći jer da sam znao da će biti ovako dug ne bih ga niti pisao :) Najgore je što sam preskočio puno stvari koje sam još mogao i želio napisati jer mi se jednostavno nije dalo :-)

 

 

Please reload

Izdvojene objave

Važno - promjena e-mail adrese!

4.4.2019

1/2
Please reload

Nedavne objave

12.4.2020

Please reload

Arhiva
Please reload